100.000 organiska besökare till Setas Group de senaste 28 dagarna

En milstolpe inom SEO

2018 startade bolagsresan för Setas Group som nu är en av de hetaste uppstickarna inom försäljning av nikotinpåsar och snus runtom i Europa. Sedan 2019 har vi på HERE haft nöjet att samarbeta med Peter Johansson, VD för Setas Group, och vårt jobb har primärt handlat om att vinna kampen om toppositionerna på Google, globalt.

På fyra år har man sen vuxit från 3 miljoner i omsättning (2019) till hela 60 miljoner (2022) och man har samtidigt gått från att vara mer eller mindre osynliga på Google till att nu inneha 1:a-platsen på ett hundratal viktiga sökord. De senaste 28 dagarna nådde man dessutom en efterlängtad milstolpe, nämligen 100.000 organiska besökare från Google!

Så varför har man satsat så hårt på SEO? Det är i själva verket en direkt effekt av de direktiv och lagar som finns inom EU kopplat till just nikotin- och tobaksvaror. I den här branschen är det nämligen nära nog omöjligt att annonsera digitalt varvid det mest uppenbara alternativet då är att arbeta mot ökad organisk trafik från Google.

En leveranssäker konstellation

Konstellationen som tillsammans skapat det här resultatet består av vår egen Gary Vasquez, vars främsta inriktning inom digital marknadsföring är SEO och projektledning. Gary har i sin tur plockat in Micaela Angerheim från Bound.se som skriver samtliga texter i projektet och Peter själv har varit ansvarig för att implementera de tekniska åtgärder som Garys tagit fram genom sina analyser. Samarbetet har verkligen fungerat felfritt där samtliga parter tagit fullt ansvar över sina respektive uppgifter mellan avstämningsmötena och sakta men säkert har man uppnått ett resultat som heter duga.

"Samarbetet har verkligen fungerat felfritt där samtliga parter tagit sitt fulla ansvar över sina respektive uppgifter mellan avstämningsmötena och sakta men säkert har vi därför uppnått ett resultat som heter duga! Det här är verkligen ett tydligt exempel på vilken ekonomisk påverkan SEO kan ha på en verksamhet."

Gary Vasquez, Digital Growth Specialist, HERE

Samarbetet fortlöper framöver och rutinerna och strukturen förädlas hela tiden, nyligen valde man även att migrera webbplatsen från en äldre Magentoversion till ett nytt supersnabbt ramverk tillsammans med Webbhuset i Göteborg. Det nya ramverket har Webbhuset själva utvecklat och kallas idag för “Fusion Storefront”.

“Vid migreringen var man givetvis nervös över att vi skulle tappa positioner på Google då det alltid är riskabelt att byta plattform, speciellt när man samtidigt passar på att göra om vissa delar i menyn och även uppdaterar designen. Med det sagt är arbetet med SEO logiskt och det viktigaste i processen var att förhålla sig till de regler som finns för att hålla Google nöjda och slutresultatet blev att vi t.o.m tagit ännu fler toppositioner några månader efter att migreringen var slutförd. I början svajade det lite grann men tack vare att alla var snabba på bollen lyckades vi bibehålla och som sagt slutligen även förbättra oss ytterligare. Idag känns det som att vi har den bästa tech-uppsättningen på marknaden och ett enormt försprång mot konkurrenterna.” berättar Gary.

Peter Johansson, VD, Setas Group

"Vi har verkligen fått till en otroligt effektiv arbetsprocess och tillsammans pusslat ihop en konstellation som levererar både självständigt och effektivt! Att ha Gary i spetsen som vår SEO-expert och projektledare har varit grymt och det är en fröjd att få arbeta tillsammans!"

Peter Johansson, VD, Setas Group
IHM Business School, framtidens e-handelschefer och marknadskommunikatörer
IHM Business School Logotyp

IHM Business School

Läs om hur HERE i flera års tid har utbildat framtidens e-handelschefer och marknadskommunikatörer.

Innovatum Science Distrikt, fyrbodals affärstävling
Innovatum Science Park Logotyp

Innovatum Science Park

Läs om hur HERE hjälpt ISP som genom projekt och inkubatorprogram hjälper startups i deras tillväxtresa.

TRUMPF Maskin 100 år, case study
TRUMPF logotyp

TRUMPF Scandinavia

Läs om hur Karin gick från att vara ensam på marknadsavdelningen till att nu arbeta i ett team.

Träffa teamet